Technische gegevens
Transmissie: vier versnellingsbak, volledig gesynchroniseerd enkelvoudige droge plaatkoppeling, achterwiel-aandrijving
Chassis: zelfdragende carrosserie; onafhankelijke voorwielophanging met bladveer; onafhankelijke achterwielophanging met schroefveren; telescopische schokbrekers rondom; schijfremmen vóór, trommelremmen achter; bandenmaat 14 – 13.
Maten en gewichten: Wielbasis 2030 m; spoorbreedte vóór 1150 mm, achter 1210 mm: maximum lengte 3580 mm; breedte 14330mm; hoogte 1390 mm; gewicht 660 kg; draaicirkel 9 m; inhoud benzinetank 30 liter, inhoud carter 3,5 liter, inhoud koelsysteem 7,5 liter.
Prijs: f 5200. Verstelbare rugleuning f 50, kunstleren bekleding f50.
Importeur: Firma J. Leonard Lang N.V., Stadhouderskade, Amsterdam
Wagens waarop duidelijk (in sommige gevallen wel erg duidelijk) keten gekalkt staan als: Sprint, GT, Super of Special, worden door de goegemeente gewoonlijk met een zuur glimlachje tot boy-racer gedegradeerd. U weet wel dat typische Engelse begrip van een jongetje dat droomt hoe een snelle auto er uit zou moeten zien, doch zelf een product berijdt, dat slechts enkele meters van de sloop verwijderd is.
En helaas is dat eerdergenoemde zure lachje in veel gevallen terecht! Niet altijd echter. Is het tegenwoordig mogelijk is, dat er op de parkeerplaats voor de Ridderzaal in onze Residentie een heuse, echte Ferrari staat, waarop de eigenaar een zo groot mogelijke sticker met het bekende paard heeft geplakt (om toch vooral te laten weten dat het een Ferrari is), dan houdt alles op. Maar uiteindelijk hebben we nu genoeg geouwe-autoot over de boy-racers. De wagen die we u deze maal presenteren is, schrik niet, een speciaal. Een Fiat 850 Special zelfs, zoals de gevorderde voyeur ongetwijfeld reeds uit de kiekjes geconcludeerd zal hebben.
En wat met nou ook op dergelijke speciale kreten tegen mag hebben, een ding is zeker: Als een wagen in de lagere regionen het verdient, het woordje speciaal te gebruiken, is dat wel deze Fiat 850.
Een automobieltje wat de lijst van Fiatwagens (die waarachtig toch al niet gering is) completeert, een voiture wat we met recht onder de noemer ‘value for money‘ durven te plaatsen. Immers voor de f5200 die men voor de Special neer moet tellen, krijgt men een forse hoeveelheid extra’s, een vinnig wagentje en een sprinter in de dagelijkse stoplichten-race.
In feite kost het vierwielertje slechts f 450 meer, dan de normale 850! En voor die 4500 dubbeltjes krijgt met inderdaad meer dan een normaal rekenend mens voor mogelijk houdt.
Los van de motor (in feite het oude Coupe-motortje) met de dubbele carburateur, vindt men schijfremmen voor, bredere wielen en banden, een sportstuur en wat kleiner chroomspul. Alleen al met schijfremmen en een andere carburateur zit men op een dergelijk bedrag!
Hoe het ook zij, we vonden de totale conceptie zeer aantrekkelijk. Het interieur is ten opzichte van de standaard 850 weinig veranderd. Het sportstuur noemden we al, voorts is er een bakje op de cardantunnel bij gekomen waar een pakje sigaretten in past en werd links en rechts wat geluidwerend materiaal toegepast.
Het dashboard is mat-zwart uitgevoerd en is duidelijk en overzichtelijk ingedeeld. Dat matzwarte, geeft een sportiever image, docht is bovendien een waarborg tegen reflectie bij rijden in het donker. De snelheidsmeter is prettig afleesbaar, duidelijk ook zijn de rode streepjes die aangeven hoe ver er per versnelling geschakeld kan worden. En geloof me, die streepjes zijn behoorlijk ver, een teken dat Fiat zelf niet bang is voor veel toeren.
De ruimte in het interieur is zeer behoorlijk. Voor althans, want achter wordt het voor lange mensen moeilijk (om voor langdurige tochten niet het woord onmogelijk te gebruiken). Maar datzelfde bewaar geldt vanzelfsprekend voor ieder middenklasse-wagen. Immers, is men gewend om met vrijwel gestrekte armen te rijden (de enige goede houding!) dan is de beenruimte achterin zeer beperkt!
De rugleuning immers van deze semi-kuipachtige stoelen is nog steeds niet verstelbaar en dat is gezien onze lengte een onoverkomelijk bezwaar. Als extra is echter een zgn. Slaapstoelbeslag verkrijgbaar, wat met voor het ongelolijke lage bedrag van f50 kan laten aanbrengen. We raden zonder meer aan, om zulks onmiddellijk te doen. De stuurpositie is goed, het sportstuurwieltje ligt prettig in de hand, doch muggenzifterig als we van nature zijn, prefereren we een leren stuur. Het bedieningsgemak van de 850 Special is zonder meer goed te noemen. Slechts een punt vonden we bezwaarlijk en dat was de afmeting van rem- en gaspedaal. Van ons hadden die wel wat groter vermogen. Het wordt dan gelijk wat gemakkelijker om te “heel and toeën”, iets wat nu moeilijk gaat.
Even terzijde
U weet toch wat hiermee bedoeld wordt??
Bij werkelijk har rijden wint men vele seconden door tegelijkertijd te remmen en tussengas voor het terugschakelen te geven. En om dat kleine trucje toe kunne passen, moet de rechtervoet zo wel rem- als gaspedaal kunnen bedienen. Hoe kleine nu de pedaaltjes… enz enz. Docht dat laatste punt is een bezwaar wat door de gevorderde doe-het-zelver zonder moeite wordt opgelost(schoenen met brede zolen kan ook).
Als die kleine kritiek-puntjes nemen overigens niet weg, dat we het interieur redelijk comfortabel vinden en zeker niet minder dan van welke vergelijkbare concurrent dan ook. Vergeet nog steeds niet, dat dit voituurtje slechts f 5200 kost! Het rijden met de Fiat 50 Special is een belevenis.
De motor is fel, ongeloofwaardig fel zelfs en draagt er zorg voor dat de topsnelheid maar liefst 136 echte, gemeten kilometers per uur bedraagt. En wat dacht u van ene acceleratie van 0 tot 80 km in 12 seconden??
De Fiat krachtbron levert 47 DIN pk waarvan er 40 aan de achterwielen gemeten werden. Dan wel bij 6400 omwentelingen per minuut, doch daar is de Special allerminst benauwd voor. Een acceleratie en een echte topsnelheid die zeer, zeer goed te nomen zijn. Al dat kleine geweld is ook nog uitstekend “ ho-te-houwen”, dankzij de voortreffelijke schijfremmen op de voorwielen. Remmen deed de wagen inderdaad verbluffend goed en dat is iets wat we persoonlijk altijd op hoge prijs stellen. Het weggedrag van de auto is op enkele details na, uitstekend te noemen. Een ontstellend goede bochtvastheid en een zeer exacte besturing maken het bochtenwerk tot een genoegen. Door de toepassing van achterin gemonteerd motor is de wagen overstuurd, doch die overstuurreactie lift ver, erg ver weg. Pas als men werkelijk zeer hard een bocht inramt, wil de achterzijde van de wagen wegbreken en dan nog, is dankzij het directe stuur alle goed in de hand te houden. In korte snelle bochten vertoont het voorwiel de neiging een tikkie te liften (zoals trouwens op de foto te zien is), doch we kunnen u verzekeren dat we er werkelijk moeite voor hebben moeten doen. Als die goede eigenschappen zijn voor een belangrijk deel te danken aan de montage van bredere wielen en Pirelli Cintuaro’s, een ideale combinatie vinden we.
Weergaven: 91