Onze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren en te personaliseren en om advertenties weer te geven (indien aanwezig).
Door de website te gebruiken, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies.

Auto Expertise

Auto’s

Schade aan uw voertuig door derden als gevolg van een aanrijding, diefstal of vandalisme.

Een aanrijding:

Is de schade aan uw auto veroorzaakt door een aanrijding?

Dan wordt de schade door mij vastgesteld. Vervolgens beschrijf ik de schade en ga in overleg met de schadereparateur en wordt er een schadecalculatie gemaakt. Wanneer de schade aan het voertuig wordt gerepareerd dan wordt de schade berekend en afgewikkeld in samenspraak met de schadereparateur. Als het voertuig niet wordt gerepareerd dan bereken ik de schade op basis van de zichtbare schade en leg dat vast in een schaderapport.

Diefstal:

Indien de schade het gevolg is van braak of diefstal, wordt naast de reguliere schadeafhandeling als bij een aanrijding, ook een beperkt onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek richt zich op de wijze waarop de schade is ontstaan, welke onderdelen zijn beschadigd, en of er sprake is van bijkomende gevolgschade. Een gedetailleerde schadecalculatie beschrijft, evalueert en rapporteert de schade aan en in het voertuig . Mochten er ook items binnen in het voertuig beschadigd of gestolen zijn, dan worden deze als aanvullende schades gerapporteerd en toegevoegd aan de schadecalculatie.

Vandalisme:

Indien vandalisme de oorzaak is van schade aan uw voertuig wordt, naast de reguliere schadeafhandeling als bij een aanrijding, ook in dit geval de schade gedetailleerd beschreven. Deze beschrijving vormt de basis voor een schadecalculatie, waarbij alle bevindingen nauwkeurig worden vastgelegd in een uitgebreid schaderapport. Dit rapport omvat een expliciete beschrijving van de oorzaak van de schade.

Total loss:

  1. Het voertuig is dusdanig zwaar beschadigd dat een mogelijk total loss van toepassing is.
  2. We maken onderscheid tussen economisch total loss en technisch total loss.
  3. Bij economisch total loss is reparatie van de schade aan het voertuig niet uitgesloten.

In het geval van technisch total loss moeten de restanten van het beschadigde voertuig vernietigd worden (de bedrijfsregeling 16, die van toepassing is bij technisch total loss, wordt u toegelicht).

Elke total loss berekening bestaat uit drie hoofdzaken:

  1. De waarde van het voertuig direct voor het schade-evenement wordt vastgesteld.
  2. Er worden biedingen uitgevoerd op de restanten, mogelijk in samenwerking met een total-loss bureau.
  3. De schade aan het voertuig wordt vastgesteld.

Deze drie waarden bepalen of het tot een total loss afwikkeling komt. De hoofdzaken zijn alle drie afhankelijk van het merk en type van het voertuig, de leeftijd, de kilometerstand en de staat van onderhoud. Biedingen op een economisch total loss of technisch total loss voertuig spelen een rol, waarbij het total loss afhangt van de waarde, de schade en het bod op de restanten van het voertuig. Kattenberg Expertise verzorgt het volledige traject voor u.

Technische expertise:

Heeft u technische schade aan uw voertuig wordt de schade toedracht besproken.
De schade aan het voertuig wordt beoordeeld en wordt er een onderzoek gestart naar de oorzaak van de schade. Ik doe navraag naar de schadetoedracht en naar de (onderhoud)historie van het betreffende voertuig. Het is mogelijk dat er meer, niet zichtbare, schade aanwezig is die het gevolg is van het schade-incident. Als dit zo is, worden de benodigde delen gedemonteerd om de schade zo nauwkeurig vast te stellen. Met deze informatie stel ik de technische schade, de gevolgschade en de oorzaak vast.

Mogelijke veroorzakers van technische schade zijn:

1. slijtage
2. Ouderdom
3. eigen gebreken
4. schade gemaakt na of tijdens onderhoud
5. afwijzen garantie
6. ‘doe het zelf’ schade

Contra Expertise:

Komt u niet tot overeenstemming over de schadeafwikkeling of bent u het niet eens met het voorgestelde schadeafwikkelingsplan? Dan kunt u ervoor kiezen een contra-expertise te laten uitvoeren. Volledig onafhankelijk voer ik deze contra-expertise uit.

Na het verzamelen van relevante informatie start Kattenberg Expertise een vooronderzoek om de haalbaarheid van de contra-expertise te beoordelen. Met mijn volledig onafhankelijke aanpak bepaal ik de waarde, de schade en evalueer ik de schadeafwikkeling. Vervolgens gaan we proberen met de betrokken partijen om in overleg het geschil op te lossen.

De contra-expertise wordt uitgevoerd conform de richtlijnen van het NIVRE. (zie www.nivre.nl).

 

 

Weergaven: 31